HOME LOTTE MANOU FOTOGRAFIE BLOG SHOPCONTACT
12-6-2017

180 GRADEN OM #3

Dit is mijn laatste en afsluitende blog over 180 graden om! Ik ben benieuwd hoe jij mijn blogposts hebt ervaren! Heb je een beetje met mij mee kunnen leven? Misschien heb je zelf wel interesse gekregen in wat het online programma voor jou zou kunnen betekenen?



Focus
De laatste maand, of eigenlijk maanden, was mijn focus iets minder op 180 graden om, weer iets meer op werk. Herken je dat, dat je focus de vaak verschuift? Dat is natuurlijk nodig als je je goed moet kunnen concentreren op een taak die je op dat moment aan het doen bent. Niet alleen tijdmanagement maar echt aandachtsmanagement.

Goed, mijn aandacht was dus nu iets meer gericht op werk en wat minder op het online programma. Gelukkig is mijn focus op 180 graden om er de eerste twee maanden wel sterk geweest waardoor ik merkte dat sommige dingen al in mijn levensstijl waren genesteld! Ontbijten en opstaan rond vaste tijden bijvoorbeeld. Iets meer de fiets pakken. Dat soort dingen! En dat is heel fijn om te merken, want dat betekend dat het een gewoonte is geworden! Yes!

Stress
Waar ik na die maanden wel nog een beetje tegenaan loop is het volgende: stress. Ik denk dat geen enkel online programma dat zomaar uit mij kan krijgen omdat ik er al zo lang last van heb. Maar als ik zo’n online programma als 180 graden om volg maakt het me wel bewuster dat stress nog iets is waar ik wat meer aandacht aan moet geven. Stress heeft bij mij toch wel een negatieve invloed op, ja eigenlijk wat niet... En dan heb ik het over stress die er altijd is. Niet over pieken in stress die daarna weer verdwijnen, want dan kan nog gezonde stress zijn die hoort bij presteren. Ik heb het over het volgende:



'Herkennen jullie trouwens het volgende: ik heb bijna altijd stress. En dat voelt niet chill. De laatste jaren is het gelukkig wel een stuk minder dan voorgaande jaren door yoga en doordat ik niet studeer.

Als klein meisje was ik een half jaar voor mijn verjaardag al in de stress dat ik bijna jarig was. (best lachwekkend, of zorgwekkend dat kan ook, haha). Ik heb dit altijd al gehad. Ik merk dat ik meer stress heb dan mensen om mij heen. Mijn zusje en ik zijn hierin de perfecte tegenpolen.
Een voorbeeld nu: rijles. Al maanden een vorm van stress, niet eens zenuwen, ik kijk zo uit naar het moment dat het over is.

Op het moment zelf (waar ik dus al een tijd stress voor ervaar) is het vaak allemaal prima, maar dan heb ik alweer stress voor iets wat gaat komen over een paar weken/maanden. Ik vind het lastig om bepaalde dingen af te sluiten. Ook met werk is het ingewikkeld voor mijzelf omdat ik natuurlijk zoveel maanden vooruit aan het plannen ben. Ik denk niet bewust aan alle projecten die gaan komen, maar ik voel ze wel (stress omdat ik wel weet dat er dingen komen).

Ik heb wel al geleerd om gedachten af te sluiten, zo denk ik er niet meer bewust aan en kan ik wel echt beter in het nu leven, maar het lijkt wel dat ik onbewust toch altijd die stress met me mee blijf dragen. Ik zou bijvoorbeeld nu stress kunnen hebben voor wel 100 verschillende dingen dingen, ik besef niet eens waar het voor is, het is er gewoon.

Het lijkt wel of ik 'bang ben' om volledig mijn gevoel in het nu te hebben omdat ik zo op kan gaan in een moment dat ik bang ben dat ik belangrijke dingen ga vergeten. De stress is een soort van vertrouwd geworden. (conditionering?)
Ritme, overzicht en lijstjes helpt me wel. 

Heb iemand nog andere tips, speciale therapie, een bezoekje aan een indianen stam of wat dan ook?
Update: ik ben bij de huisarts geweest en vanwege trauma's ook doorverwezen naar EMDR. Ben benieuwd!'





Dit bericht plaatste ik vanmorgen in de 'I hope we all make it' facebook groep. Gelijk stroomde de lieve behulpzame reacties binnen. Hsp (hoog sensitief persoon), emdr, accupuntuur, vormen van ontspanning... Heel fijn en ik ga alles op mijn gemakje doorlezen en kijken wat ik hiermee kan. Hoog sensitief ben ik sowieso, daar zal ik nog een blogposts over schrijven! Verder heb ik dus over een maand (wat duurt dat altijd lang...) een intake voor EMDR. Ik heb er veel goede verhalen over gehoord. En misschien is het wel gewoon accepteren, loslaten, geduld hebben... We zullen het zien!

Tot slot
180 graden om zet je dus aan het denken over hoe je je voelt, wat je doet, wat je kan aanpassen. Voor mij is het dus op dit moment gaan onderzoeken wat die stress is die ik voel. Er zijn misschien niet direct oplossingen, maar het besef vind ik al fijn. Mijn doelen waren vroeger vooral gericht op niveau: goede baan, geld verdienen; hoog schoolniveau. Nu zijn mijn doelen vooral gericht op een bepaalde manier van leven, een levensstijl die écht bij mij past. Vooral vrij voelen, werken waar en met wie ik wil, genoeg geld, genoeg tijd voor ontspanning. Dat is natuurlijk niet zomaar iets wat even op je pad komt. Ik moet er nu hard voor werken, maar hopelijk heb ik er over een tijd wel plezier van. En vooral meer vrijheid en ontspanning.
Ik probeer in het nu zo goed mogelijk om te gaan met mijn zwakke plekken door toch al momenten in te plannen om naar het strand te gaan, om uit te slapen, om met vriendinnen koffie te drinken. Die dingen houden mij in balans!


Het 180 graden om programma heeft mij laten zien dat balans en juist die ontspanning in combinaitie met inspanning zo belangrijk voor mij is! Ik ben blij met alle nieuwe kennis over food, mind en sport, maar vooral met deze reis.

talk 
comments powered by Disqus
Lotte Manou Fotografie on Instagram  Lotte Manou Fotografie on Twitter Lotte Manou Fotografie on Facebook







BlogSociety